Banken SEB har i dagarna ändrat strategi för vad de ska säga till kunderna.
– Det blir mer och mer komplicerat att välja. Det finns många som är intresserade men vill ha hjälp att välja, menar Peter Dahlgren, sparandechef på SEB. En konkret del är att banken lyfter fram ett antal fonder som ska vara kvalitetssäkrade. I början handlar det om 58 stycken för att i sommar bli 67 varav 30 ska vara produkter från andra förvaltare än SEB.
–Vi tror inte på att bara erbjuda egna fonder. Det går inte att vara bäst på allt, menar Peter Dahlgren. Fonderna som lyfts fram ska granskas kontinuerligt, enligt SEB.
I utbudet ska det finnas både aktivt och passivt förvaltade fonder. För kunder som inte är intresserade av att välja ska ett antal paket med olika risknivåer tas fram där banken ska sköta fördelningen mellan olika tillgångsslag. En del i den nya inriktningen är de olika tillgångsslag som finns att välja på. Förutom de traditionella aktier och räntor ska banken också använda hedgefonder, fastigheter, alternativa investeringar och valutor i mixen.
–De här ska kunna kombineras på ett annat sätt än tidigare, förklarar Peter Dahlgren.
Just nu pågår en debatt om det är rådgivare eller försäljare som kunderna möter på bankerna. Vad kommer det att vara på SEB?
– Det är fortsatt rådgivning. Men en stor del av förändringarna syftar till att ytterligare stärka relationen med våra kunder genom ännu bättre rådgivning.